Erg koude handen? Doe de test

In de winter altijd last van erg koude handen? Check even wat er aan de hand kan zijn.

zaterdag, 9 januari 2016, 9:00
Erg koude handen? Doe de test

Koud? Kom nou, het valt best mee. Of is er misschien toch iets bijzonders aan de hand? Als jij in de winter altijd last hebt van erg koude handen, kun je hieronder checken wat er aan de hand is.

Bij sommige loopkwaaltjes kun je zelf de diagnose stellen, bijvoorbeeld bij gevoelloze, koude handen. Doe de test.

  • Onderkoeld
    Liep je langer dan een uur in koude of natte omstandigheden? Ril je over je hele lichaam? Voelt het alsof je nooit meer warm zult worden?

    Ja
    Dan ben je onderkoeld of is er sprake van bepaalde bevriezingsverschijnselen. Ga zo snel mogelijk naar binnen, onder de douche en zoek medische hulp als de gevoelloosheid blijft.

    Nee
    Verkleuren je vingers en tenen wel, eerst wit, dan blauw en vervolgens rood? En tintelen ze of kloppen ze?

    Ja
    Dan heb je misschien het syndroom van Raynaud. Daardoor verkrampen er bloedvaten in je lichaam en vermindert de doorbloeding. Vaak ook aangejaagd door een airco of stress. Raadpleeg een arts en laat warm water over je tenen en vingers stromen.

    Nee
    Ben je wel kortademig of heb je pijn op de borst? Valt het hardlopen je zwaarder dan voorheen? En komen er hartklachten in je familie voor?

    Ja
    Dan kan het wel eens een hartkwaal zijn, en ook dan moet je snel naar een arts.

    Nee
    Worden je handen en/of voeten alleen kouder naarmate je langer loopt? En slik je medicijnen?

    Ja
    Dan is het waarschijnlijk je medicijngebruik dat de problemen veroorzaakt. Medicijnen zoals antihistaminica, bètablokkers, pillen tegen migraine en de anticonceptiepil kunnen koude handen en voeten veroorzaken. Dat gebeurt omdat ze allemaal de doorstroming van het bloed vertragen en tijdens het lopen kan dat inderdaad verergeren.
    Ongerust hoef je daar niet over te zijn, zolang er maar niets met je hart aan de hand is.

Verder kun je koude handen voorkomen door te starten met dunne loophandschoentjes, die je eventueel al na een kwartier rustig kunt uitdoen, omdat je handen en lichaam dan toch alweer zijn opgewarmd. Succes!