Mag je wel gas geven in de marathontraining?

Duizenden lopers bereiden zich momenteel voor op de marathon van Rotterdam. Moeten zij zich nu continu inhouden?

dinsdag, 14 februari 2017, 7:00
Mag je wel gas geven in de marathontraining?

Keurig aan het schema houden?

Vele duizenden hebben zich de afgelopen weken secuur op hun marathonschema gestort en houden zich strak vast aan de voorgeschreven trainingen. Vaak zijn dat alleen maar redelijk langzame duurlopen of nóg langere en langzamere duurlopen.

Als je ook nog een mooie tijd wilt neerzetten, doe je vast nog wat intervallen erbij. Maar verder houdt het wel op met de snelheid. Mag je dan nooit eens echt gas geven?

Versnellen
Ja hoor, van tijd tot tijd kun je in de marathontraining best eens voluit gaan. Ook veel toppers versnellen in het slot van hun training.

De voormalige wereldrecordhouder Khalid Khannouchi gaf ooit het volgende geheimpje prijs. Bij bijna elke derde rustige, langzame duurloop versnelde hij in het tweede gedeelte en klokte een snellere tijd dan in de eerste helft. Dat deed hem gezien zijn resultaten zeker geen kwaad.

Langzaam starten
Opvallend is dat hij zich in de eerste helft van de duurlopen altijd keurig aan het schema hield. Diverse coaches en toplopers voerden vaak een vergelijkbaar programma uit.

De bekende Italiaanse trainer Gabriele Rosa zag ook dat zijn Keniaanse toppers ook aan het slot af en toe voluit gingen. Meestal gebeurde dat in een groep, in de speciale sfeer die er heerst tijdens een trainingskamp. Rosa zorgde er wel voor dat ze heel langzaam startten. Wat er dan aan het eind gebeurde, maakte hem niet uit.

Verloopt jouw training goed, is de rust tussendoor steeds voldoende om weer lekker fris aan de volgende training te beginnen, laat dan héél af en toe ook eens de teugels vieren. Succes met je verdere voorbereiding!

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.

Foto (Khalid Choukoud): Erik van Leeuwen