Geen zorgen om suiker in fruit

Zijn alle suikers in je voeding foute boel? Nee hoor, laat je niet van de fruitmand weghouden.

vrijdag, 19 mei 2017, 7:00
Geen zorgen om suiker in fruit

Suiker is suiker?

Er zijn twee basale suikercategorieën: natuurlijk en geraffineerd. Natuurlijke suikers zijn van nature in voedingsmiddelen aanwezig, terwijl geraffineerde suikers worden gewonnen uit natuurlijke grondstoffen en vervolgens worden toegevoegd aan andere voedingsmiddelen.

Voorbeelden van deze laatste soort zijn de zogenoemde glucose-fructosestroop, vaak gebruikt in frisdranken, of sucrose (tafelsuiker), die je niet alleen in zoete toetjes en jam of chocopasta vindt, maar bijvoorbeeld ook in pindakaas en mayonaise.

Schadelijk?
Sommige voedingsdeskundigen (en zelfbenoemde experts) adviseren om zowel natuurlijke als geraffineerde suikers af te wijzen, met als motivering: ‘suiker is suiker’.

Op populaire fitness-websites zijn ook quotes te vinden als: ‘Er zijn onderzoeken die suggereren dat fructose, het belangrijkste type suiker in fruit, schadelijker is dan andere suikers (te weten: glucose). Fructose is zelfs gelinkt aan een toename van buikvet, een vertraagde stofwisseling en algehele gewichtstoename.’

Gezond
Het is waar dat fructose het overheersende suikertype is in fruit. Het is ook waar dat fructose schadelijker blijkt te zijn dan andere suikers, maar alleen als het niet in fruit zit.

Vers fruit is daarom een van de gezondste dingen die je kunt eten. Al geldt ook in dit geval: overdaad schaadt.

 

In de nieuwe Runner’s World (juni 2017) lees je zes paginas lang veel meer over suiker, met alle voors en tegens voor hardlopers en ook aanbevelingen voor je wedstrijddag. Het artikel is geschreven door de gerenommeerde loopdeskundige Matt Fitzgerald.

Koop de nieuwe Runner’s World in de kiosk of in onze webshop (gratis verzending), of lees het complete artikel ‘De zoete waarheid’ via Blendle (€ 0,79).

 

Tekst: Matt Fitzgerald (bewerking Lysanne Wilkens)
Foto: Getty Images

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.