Gespannen aan de start

Maanden heb je getraind en dit weekend moet het echt gaan gebeuren: de wedstrijd goed uitlopen en/of een snelle tijd neerzetten.

zaterdag, 12 augustus 2017, 7:00
Gespannen aan de start

De zenuwen gieren door je lijf

Aan de start van de wedstrijd gaat het al mis. Er zit teveel stress in je lijf. De oorzaak is eenvoudig: dit is de dag dat je moet gaan presteren en moet laten zien dat je het kunt. Falen is geen optie.

Je hebt echter zoveel adrenaline in je lichaam, dat je je ademhaling niet meer onder controle krijgt. Een naar gevoel, dat gevolgen heeft die je van tevoren niet ingecalculeerd had. Zoals steken in je zij, of na een paar kilometer al uitgeput zijn.

Voeding
Om ervoor te zorgen dat dit een volgende keer niet gebeurt, of in ieder geval een stuk minder toeslaat, kun je eens op je voeding letten. Echt waar, stress kun je weg eten.

Zo zijn complexe koolhydraten een goed medicijn om de stress te verminderen. Je kunt deze vinden in havermout of volkorenbrood. In dit voedsel zit tryptofaan, dat zorgt voor een continue stroom van serotonine en daardoor voor een ontspannen stemming.

Om het omzetten van het aminozuur tryptofaan te bevorderen, dient je voeding vitamine B6 (pistache- en walnoten) en B12 (vlees, schaaldieren, zuivel, eieren) te bevatten.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.
Tags: