Hardlopen is goed voor je immuunsysteem

Sportieve inspanningen versterken je afweer tegen infecties, maar overdrijf het niet.

zondag, 13 mei 2018, 7:00
Hardlopen is goed voor je immuunsysteem
FOTO: GETTY

Gematigd trainen zorgt voor een betere afweer.

Hardlopen is goed voor lichaam en geest. Zo heeft een Franse studie onlangs weer laten zien dat sporters de helft minder verkoudheden oplopen dan inactieve gezonde mensen (die dus niet roken en geen overgewicht hebben). Maar overdrijf het niet. Te veel training kan je afweer ook verzwakken.

Bij onderzoek aan een Amerikaanse universiteit (Berkeley, Californië) bleek dat hardlopers die wekelijks twintig tot dertig kilometer lopen jaarlijks het laagste aantal verkoudheden oplopen. Tot een wekelijkse omvang van 95 kilometer steeg het aantal infecties minimaal. Daarboven ging het aantal verkoudheden met sprongen vooruit. Dus gematigd trainen lijkt je afweer (immuunsysteem) het effectiefst te verbeteren.

Té hard trainen

Hard trainen vergroot je gevoeligheid voor infecties. Maar het zijn niet alleen zware lichamelijke belastingen die je immuunsysteem verzwakken. Een slechte voeding of psychische stress versterken de negatieve effecten van forse inspanningen nog eens extra.

Je kunt het risico op infecties verlagen met een evenwichtig menu, voldoende slaap en een niet al te grote geestelijke belasting. Las ook voldoende herstelpauzes in tussen je trainingen.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.