Behoud de vitamines in je groente

Voeding is de brandstof voor de hardloper en ook vitamines zijn onmisbaar. Kook ze niet gaar (en weg).

zaterdag, 5 augustus 2017, 7:00
Behoud de vitamines in je groente

Maag en darmen draaiden overuren

Vitamines kunnen door het lichaam zelf in onvoldoende mate worden aanmaakt. Daarom is het belangrijk dat je ze via je voeding binnenkrijgt. Maar hoe behoud je bij het koken van groente zoveel mogelijk vitamines?

In oma’s tijd werden groenten bijna letterlijk doodgekookt. Spruitjes hadden de bite van een spons en rode, witte en groene kool gaarden net zo lang tot er een ondefinieerbaar soort smurrie restte, die daarna met een sneue kwak op je bord landde. Maag en darmen draaiden vervolgens overuren en de voedingswaarde was nihil.

Tips
Zo kun je proberen om zoveel mogelijk vitamines in de groente te behouden:

  • Bereid verse groente zo snel mogelijk, dus zo kort mogelijk bewaren.
  • Bewaar je ze toch, doe dat op een koele plek.
  • Was en snijd groente zo kort mogelijk voor de bereiding (koop liever geen voorgesneden groente: duur en schijnvers).
  • Laat de groente niet te lang in water staan.
  • Kook de groente zo kort mogelijk in zo weinig mogelijk water.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.
Tags: