Wat doet hardlopen met je immuunsysteem?

Het immuunsysteem is de beschermengel van je lichaam, zorg dus voor een goede dosering.

zondag, 8 januari 2017, 7:00
Wat doet hardlopen met je immuunsysteem?

Een goede dosering verbetert je afweer

Bij gevaren van buitenaf vormt je immuunsysteem de eerste verdedigingslinie van je lichaam. Dit ingebouwde beschermingsmechanisme is gevoelig voor interne en externe invloeden. Beslissend daarbij is, zo blijkt uit alle onderzoeken, de invloed van zowel negatieve als positieve stress.

Vooral langdurige stress is schadelijk voor het lichaam. Denk verder ook aan slaapgebrek, slechte voeding, te weinig beweging of juist te veel. Dergelijke factoren vormen een foutieve of te grote extra belasting voor je lichaam en verzwakken daardoor je afweermechanisme.

Opbouwprocessen in de herstelfase
Gematigde, sportieve inspanningen van een half tot ruim een uur kunnen een positieve bijdrage leveren aan je vermogen om ziektes te voorkomen. Het lichaam wordt verzwakt en als reactie daarop worden witte bloedlichaampjes aangemaakt, tot wel vijf keer de normale hoeveelheid.

In de herstelfase vinden vervolgens opbouwprocessen plaats die het afweermechanisme ook voor de toekomst versterken. De dosering van de inspanning is daarbij essentieel. Te weinig training brengt dit systeem niet op gang, maar lange zware trainingen werken juist contractproductief.

Individueel
Je immuunsysteem kan tot drie dagen na een training van anderhalf uur of langer aangetast zijn. Je lichaam is in die periode kwetsbaarder voor virussen.
Merk je dat dit bij jou vaker aan de hand is, neem dan voorzorgsmaatregelen. Was bijvoorbeeld je handen secuur, zorg voor meer slapen en blijf uit de buurt van iedereen die met zakdoekjes in de weer is.

Ontvang onze dagelijkse Looptip en laatste nieuwtjes automatisch per e-mail; meld je hier aan.

Foto: Erik van Leeuwen

Tags: