Heldendaden van de ui

We nemen de ui al eeuwen voor lief, maar onderschat de kracht van deze plant uit de lookfamilie niet.

donderdag, 7 september 2017, 7:00
Heldendaden van de ui

Energiek

Oké, toegegeven. Je tijdelijk buurman in de trein of collega op het werk zullen er minder blij mee zijn. Toch is het wenselijk om de ui, allium cepa voor intimi, een belangrijkere plek te geven in je dagelijkse dieet.

Deze plant uit de lookfamilie nemen we al eeuwen voor lief, maar heeft een groot aantal voordelen. Quercetine is de grote held in dit verhaal. Dit is een flavonol en komt niet alleen voor in uien, maar ook in rode wijn, appels en groene thee. Met name in de buitenste ringen van de ui is het stofje rijkelijk aanwezig.
Om je een idee te geven: een kilo uien bevat bijna 500 milligram.

Wat doet quercetine?
Quercetine is een energiek baasje als je kijkt naar wat het allemaal doet in je lichaam. Uit onderzoek is gebleken dat het bijvoorbeeld na een lange duurloop oxidatieve schade voorkomt aan hersenweefsel. Met andere woorden: het voorkomt veroudering.

Daarnaast is quercetine actief in de bloedvaten om de schade door toedoen van cholesterol te voorkomen. Ook versterkt het je botten. In een onderzoek uit 2009 hadden vrouwen die dagelijks uien aten een hogere botdichtheid dan vrouwen die dit niet deden.

Andere onderzoeken tonen aan dat personen die regelmatig uien eten een lagere kans hebben op bepaalde vormen van kanker. Ook dit is de kracht van quercetine.

Voordat je de aankomende dagen iedere maaltijd drie uien naar binnen werkt – vergeet niet een pakje kauwgum te kopen. Uistekend!

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.