Hoe flexibel ben jij?

Door de repeterende loopbeweging ontwikkelen veel lopers een soort chronische stijfheid. Test nu je flexibiliteit.

woensdag, 5 juli 2017, 7:00
Hoe flexibel ben jij?

Stijfheid van de hamstrings en kuiten

Hardlopen is een heerlijke, maar tamelijk eenzijdige beweging van je ledematen. Stap na stap, kilometer na kilometer, steeds weer dezelfde herhaling. Logisch dat je spieren langzamerhand verkorten. Weg is je ontspanning en flexibiliteit.

Een goede flexibiliteit is belangrijk voor blessurevrij sporten. Je beweegt dan economischer, wat ook je prestaties gunstig beïnvloedt.

Overbelasting
Variatie, voldoende rekken en preventieve maatregelen kunnen ervoor zorgen dat je leniger wordt en hierdoor een minder grote kans hebt om een blessure op te lopen.
Veel blessures ontstaan immers door overbelasting en dat is vaak het gevolg van herhaling in intensiteit en omvang. Het is de constante strijd tussen belasting en belastbaarheid.

Heffen
Een van de spiergroepen die in de gevarenzone ligt zijn de hamstrings. De belangrijkste taak van deze spiergroep is het achterwaarts heffen van het been.
Door de verbinding met kuiten, heupen en onderrug kunnen stijve hamstrings tal van klachten veroorzaken. Vandaar deze test om de flexibiliteit van je spieren te checken.

Test

  • Ga op je rug op de grond liggen met je linkerbeen gebogen en het rechterbeen plat op de grond.
  • Breng het rechterbeen nu langzaam omhoog.
  • Zorg dat dit been gestrekt blijft.
  • Kom je niet verder dan een hoek van ongeveer 45 graden, dan zit je in de gevarenzone.
  • Breng je het met enige moeite tot 90 graden, dan staat het licht op oranje.
  • Lukt het om zonder forceren het been voorbij de 90 graden – dus nog dichter naar de borstkas toe – te krijgen: gefeliciteerd! Je hamstrings bezitten een goede lengte.

Om de eventuele stijfheid in je hamstrings te verdrijven, is deze test meteen ook een optie om als oefening in te zetten. Gebruik een (elastisch) koord rond je voorvoet, dat je met beide handen naar je toe trekt, om de rek een handje te helpen.

 

Foto: Getty Images

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.