Hoe hard gaan je duurlopen?

In heel veel trainingsschema's staat dat je de duurlopen in een aangenaam, gemiddeld tempo mag doen. Tja, hoe hard is dat dan?

vrijdag, 1 september 2017, 7:00
Hoe hard gaan je duurlopen?

Richtlijnen voor het juiste tempo

Voor veel lopers is niet duidelijk hoe snel of hoe langzaam ze hun duurlopen mogen afwerken. Wie niet exact weet wat het juiste tempo is, riskeert dat hij of zij te snel gaat lopen. Met als gevolg dat je op den duur ontmoedigd, overtraind of geblesseerd raakt.

Probeer daarom deze richtlijnen als leidraad aan te houden:

> Een aangenaam tempo is per kilometer minstens een minuut langzamer dan je tijd in een testloop over een kilometer.

> Houd bij gebruik van een hartslagmeter een grens van 65 tot 75 procent van je maximale hartslag aan (lees hier hoe je je maximale hartslag test). Je kunt je maximum ook zo berekenen: 205 min je halve leeftijd. Individueel kan die uitkomst echter fiks afwijken van de werkelijke waarde.

> Heel simpel is ook de volgende methode: luister naar je ademhaling. Als je niet naar adem hapt en tijdens het lopen nog met gemak een gesprek kunt voeren, is je tempo prima.

Foto: Getty Images

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.