Hoe kan ik het beste rekken?

Rond het onderwerp rekken heerst veel onduidelijkheid, maar veel lopers weten wel beter. Doen!

zondag, 20 augustus 2017, 7:00
Hoe kan ik het beste rekken?

Klachten verhelpen of voorkomen

Er is natuurlijk volop discussie mogelijk over de (on)zin van rekken. Ook als het niet wetenschappelijk is bewezen, zijn er toch blessures die je kunt vooorkomen of (ver)helpen met rekken.

Onderrugklachten kunnen voortkomen uit verkorte en stijvere hamstrings of kuiten. Rek die laatste twee en je hebt kans op minder klachten.
Het je last van het iliotibiaal frictiesyndroom, aan de buitenkant van je bovenbeen, net boven je knie? Rek die streek door met je bovenlichaam over te hellen naar de tegenovergestelde zijde.
Pijn aan de onderkant van je knieschijf? Breng de hak van dat been naar je bil en houd die rek even vast. Scheelt waarschijnlijk weer wat.

Arbeidslengte
Het op lengte brengen én ontspannen van je spieren, doe je liever na je training en niet ervoor. Doe je dat laatste juist wel, dan loop je de kans dat die spieren niet de goede lengte hebben om optimaal te bewegen.
Stijve, verkorte spieren kun je eventueel vooraf even rustig op een goede ‘arbeidslengte’ brengen. Rek je je spieren echter vooraf te intensief, dan ontstaat er te veel bewegingsvrijheid rond je gewrichten en kun je niet meer strak en snel lopen.

Prima spiertjes
Als je eenmaal gelopen hebt, moeten die aangespannen en soms verkorte spieren nog even aan de bak. Rek vooral je kuiten en je bovenbeenspieren (hamstrings en quadriceps).

Doe dat door ze te strekken en dat – tegen de pijngrens aan – zo’n vijftien tot twintig seconden vast te houden. Dan heb je de volgende keer hopelijk weer prima spiertjes tot je beschikking.

Je kunt je spieren door andere sporten en bewegingen ook op lengte brengen. Zo bereik je een goede afwisseling en belasting. Laat je in een fitnesscentrum informeren over de meest geschikte apparaten en bijbehorende oefeningen voor de spieren die voor jou van belang zijn. Je kunt dan natuurlijk ook in een moeite door, met wat extra inspanningen, je bovenlichaam versterken.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.