Jog op artisjok

Heb jij als hardloper vaker last van darmklachten? Lees dan verder.

zaterdag, 18 maart 2017, 7:00
Jog op artisjok

Koolhydraat met gunstige darmwerking.

Als jij vaker last hebt van darmklachten tijdens het hardlopen, zou je naar je voedingspatroon moeten kijken. Je kunt nog zo gezond eten, met bijvoorbeeld stapels meergranen boterhammen, maar juist die granen kunnen wel eens je darmwerking te veel stimuleren. Met gevolgen die je tijdens het hardlopen liever niet hebt.

Misschien gaat het je beter af als je de koolhydraat inuline consumeert. Deze zachte voedingsvezel heeft een zeer gunstig effect op de darmwerking.

Makkelijker verteerd
Inuline zorgt ervoor dat je voedsel makkelijker wordt verteerd. Ook de opname van calcium en magnesium, stoffen die erg belangrijk zijn voor lopers, wordt er door bevorderd.

Artisjokken zijn een goede leverancier van inuline. Als de blaadjes van de artisjok goed gekookt zijn, is de zachte substantie aan de binnenkant de eerste lekkernij. Na het afpellen van die bladen resteert de eveneens verrukkelijke bodem.

Serveer het gerecht bijvoorbeeld met een vinaigrette. Je kunt die zelf maken door ¾ deel olijfolie te mengen met ¼ deel wijnazijn. Voeg daar zout, peper, tuinkruiden, een theelepel mosterd, knoflook en twee eetlepels honing aan toe.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.