Lang en zwaar trainen of kort en goed

Oké, we gaan even een misverstand de wereld uit helpen. Hardlopen is niet alleen zinvol als het lang en zwaar is.

vrijdag, 11 augustus 2017, 7:00
Lang en zwaar trainen of kort en goed

Slechts tien minuten

Menig hardloper denkt dat een training pas geslaagd is als je minstens een uur hebt gelopen. Maar deze denkwijze klopt niet. Een training van tien minuten werpt al zijn vruchten af.

Kwaliteit van leven
Het is een absolute aanrader om dagelijks tien tot dertig minuten hard te lopen. Het lijkt kort, maar door deze training meerdere malen per week te herhalen, boek je goede resultaten en verbetert je kwaliteit van leven.

Fitter en sterker
Deze training pakt vooral positief uit voor vrouwen met overgewicht of obesitas, of dames die in de overgang zijn. Er is onderzoek naar gedaan en de vrouwelijke lopers verklaarden naderhand dat ze door de genoemde training beter functioneerden. Ze voelden zich fitter, presteerden beter (ook in sociaal opzicht) en waren emotioneel meer in balans.

Regelmaat
Dat een loop van slechts tien minuten zo goed is, komt door de regelmaat. Dit zorgt voor een snelle toename van je conditie. Handig aan zo’n loopje is dat het je weinig tijd kost en je daarnaast bijvoorbeeld nog krachtoefeningen voor je romp en heupen kunt doen. Of het als herstelloopje kunt gebruiken.

Tikkie harder
Variatie in de training is natuurlijk wel een vereiste, wil je het voor jezelf leuk houden. Loop bijvoorbeeld elke minuut net een tikkeltje harder. Of loop na een aantal weken ook eens wat verder. Ook kun je er een intervaltraining van maken. Eerst een minuut rustig dribbelen, daarna een minuut snel en dan weer een minuut rustig.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.