Word je langzaam van lange duurlopen?

Ook ambitieuze toplopers zorgen ervoor dat ze in de lange duurloop echt heel langzaam gaan.

maandag, 13 februari 2017, 7:00
Word je langzaam van lange duurlopen?

Topatleten pasten dit recept met succes toe.

Het idee is wijdverbreid: vermijd lange duurlopen, want daar word je langzaam van.
Is het waar? Nee.

Nou ja, alleen als je altijd in hetzelfde monotone tempo traint. Ook ambitieuze toplopers zorgen er echter voor dat ze in de lange duurloop echt heel langzaam gaan.

De meeste bijval
Onze Amerikaanse collega Amby Burfoot, winnaar van de Boston Marathon 1968, heeft in de trainingsliteratuur voorde marathon verschillende loopsnelheden onderzocht. Wat bleek: trainingen in een heel langzaam tempo krijgen de meeste bijval.

In vergelijking met het geplande marathontempo dien je dan minstens een minuut per kilometer langzamer te lopen. Het voordeel van die training is de lange tijdsduur en het lage tempo, waarmee je in die vele kilometers fysiek en mentaal wordt klaargestoomd voor de marathon. Ook is het blessurerisico laag.

Na een wedstrijd
Veel topatleten pasten dit recept met succes toe. De legendarische Bill Rodgers, veelvoudig winnaar van de marathons van New York en Boston, onthulde dat hij deze training vaak deed als hij vlak na een wedstrijd niet fris genoeg was om hard te trainen.

Pas op: wanneer je na twee van dit soort lange, langzame duurlopen te vermoeid raakt, ben je vatbaar voor blessures. Bovendien zal je looptechniek achteruitgaan, als je door de vermoeidheid geen mooie loopstijl meer kunt vasthouden.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.

 

Foto: Getty Images