Lekker languit na een looptraining

Goed nieuws voor bankliggers, terrashangers en andere liefhebbers van languit en gestrekt niets doen. Zo herstel je prima van je training.

donderdag, 13 juli 2017, 7:00
Lekker languit na een looptraining

Matras

‘De Tour win je in bed,’ zei wielrenner Joop Zoetemelk al eens over de Tour de France (de editie van 1980 wist hij te winnen). De beste remedie na een intensieve looptraining? Ook rust. Beter nog dan je laten masseren of het nemen van een ijsbad.

Voor wielrenners is de matras naast de fiets het beste trainingswapen. Veel topsporters weten dat ook. Het is de beste manier om te herstellen tussen trainingen of na wedstrijden.

Hinderen
Wetenschappers in het Amerikaanse Queensland onderzochten eerder de diverse herstelopties. Van massage tot cooling-down en ijsbaden. ‘Massage lijkt de afbraak van melkzuur zelfs te hinderen en een ijsbad is waarschijnlijk puur pijnstillend. Bloedwaarden dalen het snelst tot het basisniveau door simpel rusten,’ aldus een van de onderzoekers.

En weet je wat nog beter helpt? Rusten in gezelschap van je beste vrienden.

Rust roest dus niet. Woeste rust. Uitgelaten nietsdoen. Intensieve en langdurige niksigheid: daar gaat zelfs de grootste luilak harder van lopen. Kan het mooier?

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.