Loop sneller door intervaltrainingen

Sneller lopen hoeft niet zo moeilijk te zijn. Probeer eens een poosje deze training.

dinsdag, 28 november 2017, 7:00
Loop sneller door intervaltrainingen

Sneller lopen hoeft niet zo moeilijk te zijn. Probeer eens een poosje deze training.

Je doet wekelijks een aantal duurloopjes en kijkt af en toe na je vaste rondje ook op de klok: helaas weer niet sneller, gisteren.

Dat is ook best lastig, als je met alleen duurlopen vooruitgang probeert te boeken. Een touch of speed is echt wel nodig. Ook als je geen enkele zin hebt in interval- of tempotrainingen, kun je makkelijk sneller worden.

Doe in het laatste deel van je duurloop, eens per week of twee weken, als volgt:

    • Versnel 5 minuten.

 

    • Dribbel 2 minuten.

 

    • Versnel 4 minuten.

 

    • Dribbel 2 minuten.

 

    • Versnel 3 minuten.

 

    • Dribbel 2 minuten.

 

    • Versnel 1 minuten.

 

Hoe je die versnellingen aanpakt? Dat verschilt van persoon tot persoon, maar het mag je geen blessures kosten. Dus doe niet te gek en let ook op een goede coördinatie, zodat je armen niet in het wild om je heen slaan. Je moet in de allerlaatste minuut nog even snel kunnen lopen als in de eerste minuut van het blokje van vijf minuten versnellen. Je mag wel iets sneller lopen dan je zou doen in bijvoorbeeld een vijf-kilometerwedstrijd. Wees lekker lui tijdens het dribbelen.

Foto: Erik van Leeuwen

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.