Magische marathontraining: Yasso 800

Veel lopers maken deze weken definitieve plannen voor een voorjaarsmarathon. Deze training helpt je daarbij.

dinsdag, 20 december 2016, 7:00
Magische marathontraining: Yasso 800

Check je vorderingen en je eindtijd.

Het programma Yasso 800 is vernoemd naar Bart Yasso, een Amerikaanse atleet en coach die ruim vijftig marathons en ultramarathons heeft gelopen. Yasso gaat ook wel door het leven als de internationale Chief Running Officer van Runner’s World.

Yasso bedacht deze bijzondere training zelf. Het schema kan je gedurende je marathontraining een beetje houvast geven, zeker als je op een bepaalde eindtijd mikt. Sterker: zo voorspel je je eindtijd.

Je moet wel een beetje snelheid in je benen hebben, dus begin niet pardoes met dit programma als je nog nooit intervallen in je schema hebt opgenomen.

Eenvoudig
Het programma van Yasso is een eenvoudig concept en waarschijnlijk daardoor zo populair bij veel marathonlopers. De methode gaat als volgt:

wil je de marathon in bijvoorbeeld 2.45, 3.29 of 4.11 uur lopen,
train dan een serie van 800 meters,
die je telkens aflegt in 2.45, 3.29 of 4.11 minuten.

Yasso is van mening dat je deze training, als onderdeel van je marathontraining, een keer in de week kunt doen.
Wij raden je aan het eens per drie tot vier weken te doen, anders ben je té gefixeerd op je tijden (en eindtijd) en mis je de broodnodige variatie in je intervallen.

4 x 800 meter
Begin met bijvoorbeeld 4 x 800 meter en bouw dat op tot 10 x 800.
Jog tussendoor net zolang als je over je snelle 800 meter doet.

Als je de tijden keurig kunt aanhouden en je het programma steeds verder uitbreidt, zit het waarschijnlijk wel goed met die eindtijd.

 

Tip: Yasso 800 is eigenlijk voor iedere loper een goede intervaltraining.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.

Foto: Erik van Leeuwen