Meditatie voor hardlopers

Mede dankzij meditatie kon Timothy Olson een wedstrijd winnen over meer dan 150 kilometer. Zo leer je deze techniek zelf.

dinsdag, 18 april 2017, 7:00
Meditatie voor hardlopers

Stap voor stap

  • Ga zitten en sluit je ogen. Een plek met weinig afleidingen is ideaal, maar het hoeft geen boeddhistisch klooster te zijn. Waar het om draait, is het oefenen in het niet toelaten van storende elementen.
  • Focus op je ademhaling; adem rustig in via je neus en uit via je mond.
  • Kalmeer je gedachten. ‘Zie je geest als een helderblauwe hemel,’ zegt Timothy Olson, mindful mountain ultra runner. ‘Soms trekken er wolken voor, maar je weet dat hij er altijd is op de achtergrond.’
  • Scan je lichaam. Hoe voel je je? Waar voel je spanning? Waar voel je je slapjes? Probeer niet alles meteen te veranderen, observeer alleen.
  • Stel een oordeel uit. ‘Je mag best eens een moeizame dag hebben,’ zegt Olson. ‘Maar registreer je gevoel zonder er gedemotiveerd van te raken.’
  • Als je gedachten afdwalen, roep ze dan terug door je telkens weer op je ademhaling te richten.
  • Kweek doorzettingsvermo­gen. Begin met vijf minuten mediteren en bouw dit uit naar twintig tot dertig.

 

‘Meditatie is het trainen van je geest,’ zegt Olson. ‘Hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het wordt.’

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.

Tekst: Kelly Bastone
Foto: Getty Images (onder) / The North Face/(Olson Running)