Moeite met inslapen na avondtraining

Als je graag in de avonduren hardloopt, kan het zijn dat je daarna moeite hebt met inslapen.

woensdag, 10 januari 2018, 7:00
Moeite met inslapen na avondtraining
FOTO: GETTY

Waarom inslapen na een avond training vaak moeizaam gaat.

Dat je na een training niet zo goed kunt inslapen, komt door de verhoogde adrenaline productie die hardlopen teweegbrengt. Dat is op zich een goed ding, de extra alertheid die daarmee gepaard gaat, maar een probaat slaapmiddel is het beslist niet.

Als je wel eens meedoet aan een avondwedstrijd, ken je het fenomeen waarschijnlijk ook. Je lichaam is nog erg actief, je hart klopt sneller en nadrukkelijker en spieren vinden maar geen ontspanning.

Misschien wel overtraind
Voor een keer is dat niet erg, maar als je er vaker last van hebt, plan dan je trainingen vroeger op de dag. Voor het avondeten bijvoorbeeld.

Gaat dat echt niet, train dan licht en ontspannen. Werkt ook dat niet en mankeer je verder niets – geen stress of te veel koffie gedronken – dan ben je misschien wel overtraind. Dat is een bekende valkuil, met als duidelijke remedie: gas terugnemen en je training herzien.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.