Pijnlijke, stijve nek door het hardlopen

Een verkeerde houding tijdens het hardlopen kan wel eens klachten opleveren, bijvoorbeeld van je nek.

vrijdag, 16 december 2016, 7:00
Pijnlijke, stijve nek door het hardlopen

Met deze simpele rekoefening is je nekpijn waarschijnlijk verleden tijd.

Een verkeerde houding tijdens het hardlopen kan de oorzaak zijn van lastige nekklachten. Rechtop lopen is bijvoorbeeld beter voor je rug- en buikspieren.

Niet alleen je romp mag onderweg wel wat verticaler, ook je hoofd. Veel lopers lijken te zoeken naar verloren sleutels, kleingeld of kievitseieren, als je ziet hoe ze met hun neus naar de grond gericht hardlopen. Dit kan nekklachten veroorzaken.

Rechtop lopen is het devies

Teveel druk
Je wordt dan op een ochtend ineens wakker met een stijve nek. Misschien wel omdat je verkeerd hebt gelegen vanwege een diepe slaap of spannende droom.

De diepere oorzaak kan ook heel goed in het hardlopen liggen. Door dat afhangende hoofd komt er te veel druk op je nekwervels en gaan er spieren protesteren.

Doe daarom af en toe, en voorzichtig/rustig, deze eenvoudige rekoefening:

  • Breng je kin naar de borst.
  • Plaats een hand op je hoofd.
  • Duw je hoofd voorzichtig naar beneden.
  • Voel de lichte rek in je nek.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.

Foto: Getty Images