Nog even snel een slaapmutsje lopen

Trainen vlak voor het slapen gaan kan helemaal geen kwaad.

donderdag, 21 april 2016, 7:00
Nog even snel een slaapmutsje lopen

Intensief trainen voor het slapen was lange tijd uit den boze omdat het van negatieve invloed zou zijn op je nachtrust.

Onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Sleep Medicine suggereert nu dat een zware training voor bedtijd de slaapkwaliteit niet verlaagt. Integendeel, het zou juist kunnen zorgen voor een betere nachtrust.

Diepere slaap

Intensieve trainingen werden zelfs meer in verband gebracht met een ‘diepere’ slaap, een kortere inslaaptijd en minder slaaponderbrekingen dan minder intensieve inspanningen.

Natuurlijk zijn er in dit geval ook veel uitzonderingen op de regel van mensen die wel moeite met een late training zullen hebben. Check zelf of het goed uitpakt. En welterusten!

 

  • Feiten

Slecht slapen

49% van de Nederlanders en 42% van de Belgen is niet tevreden over de nachtrust. Veelgehoorde klachten zijn: onrustig slapen en moeite om in slaap te komen.

Stress en slechte eetgewoonten, zoals alcohol en fastfood, kunnen de nachtrust danig verstoren, regelmatig bewegen (drie tot vier keer per week minstens een half uur) verbetert de slaap aanzienlijk.

Bronnen: Nederlandse Vereniging voor Slaap-en Waak Onderzoek (NSWO) & www.cm.be