Onderschat nooit een vijftiger

Fit blijven hangt minder van je leeftijd af en meer van de mate van training.

donderdag, 16 maart 2017, 7:00
Onderschat nooit een vijftiger

Als je goed blijft trainen: geen spontaan prestatieverlies.

Uit een langdurige studie onder een half miljoen duurlopers van twintig tot tachtig jaar is al eerder gebleken dat je levensstijl een grotere invloed heeft op je prestatievermogen dan je biologische leeftijd. Doe jij ook mee aan het onderzoek?

‘Een eventuele achteruitgang van je prestaties vanaf de middelbare leeftijd is vrijwel altijd het gevolg van te weinig trainen,’ zegt sportarts Dieter Leyk van de Duitse Sporthogeschool in Keulen. ‘Als je goed blijft trainen, treedt voor je 55ste geen spontaan prestatieverlies op.’

Teruglopende prestaties op middelbare leeftijd hebben volgens Leyk daarom meer te maken met je leefstijl en een gebrek aan beweging dan met veroudering.

Overweldigend bewijs dat stevige lichaams-beweging mensen zowel geestelijk als lichamelijk weerbaarder maakt

Gering prestatieverlies
Leyk analyseerde in het kader van het onderzoek Performance, Age, Competition, Exercise (Pace) 900.000 looptijden van twintig- tot tachtigjarigen op de halve marathon. Het viel hem op hoe gering het prestatieverlies was van actieve mensen na hun 55ste.

Sterker: een kwart van de zestig- tot zeventigjarigen was sneller dan de helft van de twintig- tot vijftigjarigen.

Beginners
Maar wat Leyk nog het meest verbaasde, waren de goede prestaties van atleten die pas op latere leeftijd waren gaan lopen. Een derde van de vijftig- tot zestigjarigen en een kwart van de zestig- tot zeventigjarigen waren pas in de laatste vijf jaar regelmatig gaan trainen.

Ondanks die ‘achterstand’ hadden ze vergelijkbare prestaties als lopers die van jongs af aan liepen. Leyk: ‘Deze analyse laat eens te meer zien dat normale veroudering, met het bijbehorende functieverlies, geen wet van Meden en Perzen is. Bewegen is miraculeus effectief en het is nooit te laat om te beginnen.’

‘Natuurlijk moeten niet-sporters niet meteen een marathon gaan lopen. Als de marathon je doel is, neem dan ten minste een jaar om daar naartoe te werken.’

Activiteit
Volgens de Pace-onderzoekers vormen lichamelijke inactiviteit, overgewicht en onvermogen om stress te hanteren grote problemen voor de oudere bevolking. Maar ook op middelbare leeftijd eist een zittend leven een hoge tol.

‘Veel werknemers zijn in de kracht van hun leven nauwelijks tegen de dagelijkse beslommeringen van het beroepsleven opgewassen,’ schrijven de Pace-onderzoekers.

‘Er is echter overweldigend wetenschappelijk bewijs dat geregelde stevige lichaamsbeweging mensen zowel geestelijk als lichamelijk weerbaarder maakt. Met goede coaching en begeleiding moeten we proberen dit krachtige therapeutische arsenaal te benutten.’

  • Ben je geïnspireerd geraakt door deze woorden, begin dan hier als je de loopsport nog moet ontdekken, of blijf in beweging met één van onze vele schema’s.
  • Wil je ook meedoen aan het onderzoek van Leyk? Hier vind je alle info.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.

Foto: Erik van Leeuwen

Tags: