Profiteren van proteïne: kwestie van timing

Proteïnen (eiwitten dus) spelen een grote rol bij je prestaties en herstel. Daarbij draait alles om de timing.

woensdag, 17 mei 2017, 7:00
Profiteren van proteïne: kwestie van timing

Reparatie en herstel

Eiwitten, die voor een groot deel bestaan uit aminozuren, zijn belangrijk voor het herstel en reparatie van je spierweefsel. En zelfs zo belangrijk, aldus de conclusie van recent onderzoek van het Amerikaanse College of Sports Medi­cine (ACSM), de Academy of Nutrition Dietetics en de Dietitians of Canada, dat hardlopers hun eiwitconsumptie vooral zouden moeten concentreren rondom een zware training.

Inname eiwit opvoeren
In plaats van te kijken naar algemene voedingsrichtlijnen, zouden hardlopers hun eiwitinname rondom hun trainin­gen moeten opvoeren en deze moeten terugdraaien op dagen dat er niet getraind wordt.

Volgens de onderzoekers helpt dit je spieren sterker en ontvankelijker voor trainingsarbeid te maken. ‘Eiwitten helpen beschadigd spierweefsel te herstellen, sterker te maken en daarmee blessures te voorkomen,’ zegt sportdiëtiste Tara Collingwood, officieel voedingsdeskundige bij RunDisney. ‘Sterker staat gelijk aan snelheid en groter uithoudingsvermogen.’

 

In de nieuwe Runner’s World (juni 2017) lees je veel meer over producten met een enorme dosis eiwit en negen essentiële aminozuren (zoals chiazaad, vis en Griekse yoghurt), over exacte aanbevelingen en over een voorbeeldmenu voor vrouwelijke hardloopsters voor en na je training of wedstrijd en de rest van de dag.

Koop de nieuwe Runner’s World in de kiosk of in onze webshop (gratis verzending).

 

Tekst: Amy Gorin
Foto: Getty Images

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.