Rusten of doorgaan met blessure?

Dat is de grootste vraag als je een pijntje voelt. Keep calm of ...

maandag, 17 oktober 2016, 7:00
Rusten of doorgaan met blessure?

Het is de grote vraag waar veel doelgerichte hardlopers op stuiten.

Er zijn niet veel lopers die trainen voor bijvoorbeeld een marathon zonder dat ze op enig moment gas moeten terugnemen vanwege een blessure of ziekte. Hoe langer je weinig tot niets hebt kunnen doen, hoe geleidelijker je weer moet gaan opbouwen.

Als je bijvoorbeeld twee of drie weken niet hebt kunnen lopen, wissel dan in de eerste week de trainingsdagen af. Bouw dit dan uit naar een ritme van twee dagen trainen en één dag rust. Gaat het goed, dan kun je door naar één rustdag na elke drie dagen training.
Als je zoveel traint, tenminste. Anders kun je om de dag of vaker rust nemen.

Doel heroverwegen
Stort je niet meteen op je schema, maar begin je opbouw met een paar korte rustige loopjes, om de belasting op je lichaam langzaam op te bouwen (ook als je aan alternatieve trainingen hebt gedaan.) Zo test je ook of de blessure voldoende hersteld is voordat je er weer flink tegenaan gaat.

Hardlopers die vanwege een blessure veel trainings­tijd hebben verloren doen er verstandig aan hun doel te heroverwegen. Het vraagt moed om je streeftijd aan te passen of het besluit te nemen om je grootse plan door te schuiven naar een latere datum.

De volgende richtlijnen helpen je bij je beslissing over het vervolg:

  • Loop door als…
    het niet veel meer is dan een pijntje in plaats van pijn en je niet belemmerd wordt in je bewegingen. Het is dan redelijk veilig om door te trainen. Je kunt ook even wat rustiger aan doen, of een alternatieve training doen, of één of twee extra trainingsvrije dagen inlassen.

 

  • Loop niet als…
    je scherpe pijn hebt die niet minder wordt nadat je langzamer bent gaan lopen. Rust en behandel eventueel regelmatig met ijs gedurende de eerste 24 tot 48 uur. Als het kan, geef dan het pijnlijke deel rust, maar doe aan alternatieve training om fit te blijven. Als de pijn lang aanhoudt, is er sprake van een ernstigere blessure en is het verstandig om met een fysiotherapeut te zoeken naar de de juiste omgang met en invloed van je training.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.

Tekst: Sam Murphy
Foto: Getty Images