Snelle sessies voor haastige lopers

Oké, vandaag heb je weinig tijd. Het is niet anders. Probeer er toch wat van te maken met onze slimme snelle sessies.

maandag, 17 juli 2017, 7:00
Snelle sessies voor haastige lopers

Nuttige training

Het staat vast: vandaag heb je andere dingen aan je hoofd. Die geplande lange duurloop zit er niet in. Toch kun je ook in korte tijd een nuttige training afwerken. Kies dan voor een van de volgende opties, je zult er geen spijt van krijgen.

  • Doe een kortere tempoloop, waarbij je het tempo geleidelijk verhoogt. Je begint in een ontspannen duurlooptempo en eindigt op hoge snelheid. Doe het precies zo lang jij tijd hebt. Zo leer je ook nog eens om in een wedstrijd snel te finishen in plaats van in te zakken.
  • Kies opnieuw voor een korte tempoloop, waarbij je speelt met je verzuring. Je raakt daarbij bijna buiten adem en weet dat je dit beperkt kunt volhouden. Loop korte stukken tegen de verzuring aan of een enkele keer er ‘middenin’. Kies het tempo wel steeds zo, dat je niet écht buiten adem raakt en moet stoppen.
  • Begin met een ontspannen duurloop van 10 à 15 minuten. Loop dan 10 tot 20 minuten een stuk sneller en vervolgens nog eens 5 à 10 minuten nog sneller. Je mag hierbij een beetje verzuren. Eindig ontspannen (10 minuten cooling-down). Zo kun je in 35 minuten terug zijn.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.
Tags: