8 tips bij shin splints

Een veel voorkomende blessure onder beginnende hardlopers is shin splints. Lees hier wat je er tegen kunt doen.

maandag, 8 oktober 2018, 7:00
8 tips bij shin splints
FOTO: UNSPLASH/JENNY HILL

Zo voorkom je shin splints.

Vroeger of later ontkomt bijna geen loper aan shin splints. Het is een van de meest voorkomende hardloopblessures, zeker bij beginners. Meestal openbaart de blessure zich door pijn langs de binnenste rand van het scheenbeen. Dat is de ‘favoriete’ plek voor deze overbelastingsblessure.

Het is ook een valse blessure, want eenmaal onderweg tijdens training of wedstrijd verdwijnt de pijn en lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Pas als je al lang en breed gedoucht bent, vreet de pijn zich met nog scherpere tanden door je bot.

Probeer een van deze remedies:

  • IJs op de pijnlijke plek (zorg standaard voor een hot/coldpack in de vriezer)
  • Gas terug nemen
  • Zachte ondergrond
  • Eventueel inlegzooltjes
  • Spierversterkende oefeningen
  • De juiste schokdemping in een kwalitatief goed paar hardloopschoenen,
  • Een abonnement bij de fysio.
  • Geduld met een goed boek bieden ook goede vooruitzichten op herstel

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.

Tags: