5 looptips om bij een dip toch door te zetten

Deze tips helpen je aan motivatie om bij een dipje toch weer te gaan lopen. Geef je zelf loop-miles!

maandag, 7 augustus 2017, 7:00
5 looptips om bij een dip toch door te zetten

De drempel over

Het kan iedereen wel eens gebeuren: een hardloopdip. De drempel om dan weer te beginnen wordt steeds hoger. Hoe kun je jezelf motiveren om toch weer te gaan hardlopen?

  • Begin eens langzaam
    Start je training voor de verandering eens in een uiterst traag tempo. Houd deze snelheid twintig minuten aan, draai om en doe de terugweg in een aanzienlijk sneller tempo. Door de lange warming-up voel je je optimaal en kun je een snel tempo langer volhouden.

 

  • Verken nieuwe paden
    ‘Als je constant hetzelfde rondje rent, kan dat demotiverend werken. Zoek alternatieve looproutes bij jou in de buurt via Afstandmeten.nl of een account bij Strava.com.

 

  • Niet nadenken, doen!
    Peins niet te veel over die zware looptraining die in je schema staat, maar kleed je gedachteloos om. Je kunt je loopkleren weer uittrekken, maar pas als je buiten bent geweest en er flink in hebt gezweet.

 

  • Doe mee aan een estafette
    Er worden vaker wedstrijden georganiseerd waarbij diverse lopers hun deel voltooien van een marathon of een andere lange afstand. Of doe het hardloopdeel van een triatlon en laat de rest over aan een fiets- en een zwemvriend. Stel ze niet teleur door je training te verwaarlozen.

 

  • Geef jezelf ‘running miles’
    Start een persoonlijk loyaliteitsprogramma waarbij je jezelf beloont met een punt per gelopen kilometer. Stel van tevoren een lijst samen van ‘beloningen’ met een bijbehorend aantal punten. Denk aan: een doos bonbons à 500 miles, nieuwe loopschoenen (1000) of een middag in een wellness center (3000).

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.