Waarom lopen helpt tegen spierpijn

Spierpijn? Maak rustig je rondje.

maandag, 12 maart 2018, 7:00
Waarom lopen helpt tegen spierpijn
FOTO: GETTY

Bij spierpijn na een training hoef je echt niet altijd thuis te blijven: je mag juist gaan lopen.

De meest voorkomende vorm is de verlate spierpijn (in vaktaal: delayed onset muscle soreness, DOMS). Deze treedt normaal gesproken op tussen 24 en 48 uur na je inspanning.

Wat je voelt is een gevolg van de reparatieactiviteiten van je lichaam. Jouw lijf gaat dan aan de slag met microscopisch kleine spierscheurtjes die als gevolg van je training zijn ontstaan.

Ontspannen lopen bij spierpijn

Als je het gevoel hebt dat je rustig en veilig kunt hardlopen, kan een ontspannen loopje het herstelproces bevorderen. Dat heb je dan te danken aan het hardlopen, doordat de bloedtoevoer naar je spieren wordt bevorderd en doordat je de bewegingsruimte in je gewrichten weer vergroot.

Probeer daarbij wel te kiezen voor een zachtere ondergrond en vermijd hellingen. Houd het bij dit soort rustige duurloopjes totdat het pijnlijke gevoel in je spieren is verdwenen. Als je echter te hard loopt bij spierpijn vergroot je de kans op blessures.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.