Met deze truc zorg je voor een diepere ademhaling

Zoals je je kuitspieren sterker kunt maken, kun je ook de spieren versterken, waarmee je ademhaalt.

donderdag, 14 december 2017, 7:00
Met deze truc zorg je voor een diepere ademhaling
foto: getty

Gebruik je buik met deze truc!

De sleutel bij het trainen van je ademhalingsspieren ligt in een diepere ademhaling. Dit is de meest efficiënte techniek van ademhaling.

Je maakt hierbij actief gebruik van je middenrif, een grote spier die een soort scheidingswand vormt tussen je buik- en borstholte. Door de werking van deze spier wordt tijdens het inademen de lucht tot diep in je longen gezogen. Dat zorgt voor een rustige diepe ademhaling.

Luchtzakjes in je longen
Deze vollere ademteugen dwingen je om meer luchtzakjes in je longen te gebruiken. Hierdoor ben je in staat om meer zuurstof op te nemen.

Concentreer je bij het ademhalen op je middenrif: adem lang en diep in en uit, terwijl je buik zichtbaar uitzet en krimpt. Oefen dat in rust en het liefst liggend. Leg een hand op je buik en voel hoe deze ademhaling echt werkt.
Daarna doe je het vanzelf tijdens het hardlopen.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.