Twijfel niet aan jezelf

Mentale obstakels kunnen je als loper best goed hinderen. Wat kun je er aan doen?

vrijdag, 4 september 2015, 7:00
Twijfel niet aan jezelf

Mentale obstakels kunnen je als loper best goed hinderen. Wat kun je er aan doen?

Gisteren namen we je mee over twee mentale horden en vandaag volgen er twee nieuwe.

  • Obstakel 3: Twijfelen aan jezelf

    Lopers twijfelen vaak aan wat ze kunnen. Maar zelfvertrouwen is een van de belangrijkste voorspellers van sportprestaties. Als je denkt dat je geen kans maakt, neem je ook minder snel risico’s die noodzakelijk zijn om je doel te bereiken.

    >Overwin het
    Sportpsychologen zeggen dat je jezelf moet herinneren aan al die prima trainingen en al die trainingswedstrijden die aantonen dat een nieuw record haalbaar is. Onderzoek toont bovendien aan dat professionele sporters net zo vaak aan zichzelf twijfelen als anderen. Alleen zien zij die twijfel als een prikkel. Ze leren zenuwen op te vatten als opwinding voor de wedstrijd in plaats van iets om je zorgen over te maken.

  • Obstakel 4: Onbuigzame doelen

    Prestatiedoelen houden ons gemotiveerd en helpen ons door te zetten. Maar als je gefixeerd bent op slechts één doel, raak je misschien teleurgesteld als je tekortschiet.

    >Overwin het
    Concentreer je niet op een bepaalde tijd, maar op een bepaalde marge, zoals het lopen van een marathon tussen 3.45 en 3.59 uur. Je gaat er anders door denken. Als je in het begin 5.27 minuten per kilometer loopt (eindtijd 3.50 uur), maar voor je gekozen doel heb je elke kilometer 5.20 minuten nodig (eindtijd 3.45), dan ga je stressen.
    Als je echter voor een ruimere marge gekozen hebt, lig je op schema en dan is het waarschijnlijker dat je positief blijft. Zorg er wel voor dat de gekozen marge binnen je bereik ligt.