Tips voor het verbeteren van je looptechniek

Last van je loopschoenen of last van overstriding?

dinsdag, 15 mei 2018, 7:00
Tips voor het verbeteren van je looptechniek
FOTO: GETTY

De discussie over de keuze van je loopschoenen is de afgelopen jaren verschoven naar het vraagstuk van de looptechniek. Doe jij aan overstriding?

De keuze voor goede loopschoenen is belangrijk om loopblessures te voorkomen. Bewezen is deze stelling niet, maar het comfort dat je voelt bij het passen van loopschoenen, wijst wel in die richting.

Veel deskundigen zijn het erover eens dat je looptechniek belangrijker is dan je schoenen. En ook dat veel lopers zich (al) voortbewegen met de voor hen gunstigste looptechniek, hoe afgrijselijk die er soms uitziet.

Overstriding

Twee techniekkwesties kunnen je snel winst opleveren en je kunt ze in een klap aanpakken. Een sneller loopritme van bij voorkeur 170-180 passen per minuut kost de meeste lopers minder energie en kan hen meer snelheid opleveren.

Het tweede aspect is een fout die veel voorkomt en die we alleen kennen van de Amerikaanse term: overstriding (te grote passen maken). Daardoor land je stevig op je hielen en met de voet zo ver voor je lichaamszwaartepunt, dat je jezelf afremt. Niet doen dus.

Hoe herken je overstriding?

Laat jezelf van opzij en van voren filmen, op snelheden die aanzienlijk verschillen. Bekijk de verschillen goed. Als er tijdens de landing, tussen de neus van je schoen en de grond, 10 tot 15 centimeter ruimte is, ben je verkeerd bezig. Een kortere pas, makkelijk haalbaar met een hoger pasritme, zal dat probleem vanzelf oplossen.

Op korte termijn gaan veel lopers bij techniek veranderingen overigens wel eerst juist minder economisch lopen. En minder snel. Laat je dus niet kisten.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.