Verleg je koers

Loop beter door te variëren, en kies voor nieuwe parcoursen én minder blessures.

zaterdag, 11 november 2017, 7:00
Verleg je koers

Sleur

Uit een eerdere poll van Runner’s World bleek dat 39 procent van de deelnemers jaarlijks aan steeds dezelfde wegevenementen meedoet of steeds weer dezelfde afstanden loopt. Veel meer afwisseling helpt je echter beter op weg.

Als je je programma jaarlijks beperkt tot dezelfde afstanden, loop je het risico dat je in een sleur raakt, die je prestaties niet goed doet en die ook je plezier in het lopen kan beperken. Je gaat immers steeds vergelijken, en je kunt echt niet elk jaar sneller lopen. Je ontneemt je bovendien de kans op nieuwe, mooie en verrassende ervaringen.

Variatie
Om elke dag met een frisse blik jouw loopbaan in te stappen, is variatie het toverwoord. Zo krijg je meer doelen om voor te gaan en help je jezelf ook door het risico op blessures te verlagen. Want met een dikke streep door de eenzijdigheid van je training laat je monotonie en overbelasting veel makkelijker achter je.

Verruil het asfalt
Gooi je vaste schema overhoop en kies bijvoorbeeld voor een trail run. Dat biedt je een extra krachtelement voor je loopspieren, terwijl je alle harde klappen van het asfalt achter je laat. Of voel je misschien wel wat voor een obstacle of mud run, waarmee je veel meer spieren in je lichaam op de proef stelt?
Kies verder voor een afwisselend palet van afstanden en nieuwe wedstrijden én schrijf je meteen in. Een betere stok achter de deur voor een florissant loopleven is er niet.

Zonder klok
Doe je helemaal niet mee aan wedstrijden? Ga dan elke eerste zondag van de maand met een paar loopmaatjes naar een natuurgebied in de buurt, waar je normaal gesproken alleen maar langsrijdt. En verken die mooie omgeving zonder klokje om je pols. Dat zal je goed doen.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.