Voorkom klachten, versterk je kuitspieren

Heeft je loopschoen een te hoge of lage hak, dan riskeer je spierklachten. Versterk daarom je kuitspieren met deze oefening.

zaterdag, 22 juli 2017, 7:00
Voorkom klachten, versterk je kuitspieren

Spierproblemen voorkomen

Niet alle hardloopschoenen hebben even hoge of even harde hakken. Wanneer de hak te hoog, is verkort de kuitspier. Waarom? In principe zijn spieren lui, dus als ze niets of weinig hoeven te doen, zullen ze dat niet achterwege laten. Niet gunstig dus.

Is de hak juist te laag voor jouw anatomie, dan komt er meer spanning op de kuitspier te staan. In beide gevallen loop je een groter risico op spierproblemen.

Voorkomen van klachten heeft de voorkeur, versterk dus je kuitspieren door deze oefening:

  • Ga in een lichte spreidstand staan.
  • Houd je voeten plat op de grond.
  • Ga dan op je voorvoeten staan; duw jezelf als het ware omhoog.
  • Houd die positie even vast.
  • Laat de hakken dan weer rustig zakken.
  • Herhaal de oefening vijftien tot twintig keer.

 

Foto: Erik van Leeuwen

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.
Tags: