Vijf redenen om te gaan veldlopen

Rennen op moeilijk terrein kan ongelofelijk veel voldoening geven. Vijf redenen voor runners om te gaan crossen.

zondag, 12 februari 2017, 7:00
Vijf redenen om te gaan veldlopen

Dansen in de blubber.

In België en Groot-Brittannië krijgen lopers het met de paplepel ingegoten: veldlopen, ofwel dansen in de blubber. In Nederland is het minder populair, hoewel juist trailrunning momenteel wel sterk in opkomt is.

Rennen op moeilijk terrein kan ongelofelijk veel voldoening geven, en is in ieder geval een erg goede basis voor een uitgebalanceerde wintertraining. Ook nu het winterseizoen bijna ten einde is, kun je nog wel crosslopen vinden om het eens te proberen. Zoals onder meer tijdens de NK veldlopen in Amsterdam, waaraan recreatieve lopers ook kunnen meedoen.

Waarom zou jij gaan veldlopen?

1. Leuk
Het veldlopen biedt je een interessante, stimulerende en alternatieve uitdaging in de winter. Veel liefhebbers beschouwen het veldloopseizoen als het hoogtepunt van het jaar. Crossen laten je sporten in natuurschoon, variërend van een bosrijke omgeving tot omgeploegde velden. De cross is er, net zoals de meeste wegwedstrijden, voor alle niveaus. Bij veel evenementen is een breed aanbod van parkoersen voor verschillende klassen.

2. Mentaal verfrissend
Tijd en afstand zijn ondergeschikt in het veld: het is een strijd van de loper tegen de obstakels en de elementen. Je hoeft dus niet te piekeren over eindtijden en persoonlijke records. Bovendien ondervinden de meeste lopers dat het ‘uitstapje’ hen goed heeft gedaan als ze in de lente terugkeren naar de weg. Ze zijn niet alleen sterker en vinden het makkelijker om te versnellen op een harde ondergrond. Ze zijn ook mentaal opgefrist en kijken ernaar uit om hun persoonlijke records op de weg te verpulveren.

3. Minder last van blessures
Je lichaam heeft veel minder te lijden als je op een moeilijke, maar zachte ondergrond loopt. Een dergelijke bodem is meer ‘vergevingsgezind’ en staat je toe vaker te lopen, met minder kans op blessures als shin splints (scheenbeen) en stressfracturen.

4. Betere loopprestaties
De meeste toonaangevende langeafstandsatleten lopen gedurende de winter crossen. Zelfs degenen die er niet zo goed in zijn, zien in dat het hen tot sterkere en betere lopers maakt.

5. Fysieke voordelen
De gemiddelde crossloop versterkt je heupspieren, welke je in staat stellen je pas te vergroten en je loopvermogen te verbeteren. Bovendien worden je kuiten, hielen, quadriceps (voorkant bovenbenen) en enkels sterker gemaakt, doordat je hard moet werken op een zachtere ondergrond.

Crossen niets voor jou en trailrunnen wel? Geeft niet, daarvoor gelden bijna allemaal dezelfde voordelen.

Het verschil? Crossen of veldlopen zijn vaak echte wedstrijdlopen over een korter parcours en meerdere ronden. Trailruns kennen vaak enorme afstanden (en steeds vaker ook kortere) over een complete ronde.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.

Foto: Erik van Leeuwen

Tags: