5 tips voor hardlopers met overgewicht

Hoe zwaarder je bent, hoe eerder je hardloopschoenen aan vervanging toe zijn. Belangrijke tips voor de loper met overgewicht.

zondag, 27 november 2016, 7:00
5 tips voor hardlopers met overgewicht

Hoe zwaarder je bent, des te meer energie je verliest tijdens het lopen. Lopers met overgewicht hebben dan ook extra aandacht en advies nodig.

Er is niet alleen een grotere kans op uitdroging dan lichtere lopers, maar je moet ook beter letten op je schoeisel. De zwaardere loper heeft bovendien eerder last van allerlei vervelende blessures. Des te meer reden om door te zetten en tegelijk af te vallen!

  • Aandachtspunten

1. Wees extra voorzichtig met afstand en intensiteit. Als je veel gewicht torst, kan een overdreven inspanning of afstand al snel leiden tot overtraining.

2. Zwaardere lopers moeten vaak meer drinken, omdat ze geneigd zijn veel te transpireren. Dit is uiteraard vooral belangrijk tijdens warme dagen, maar ook in de winter verlies je meer vocht dan je denkt.

3. Let op de staat van je loopschoenen. Zwaardere lopers zijn extra gebaat bij een goede demping en ondersteuning. Bovendien ben je sneller aan nieuwe schoenen toe. Hangen ze helemaal uit het lood? Weggooien!

4. Zwaardere lopers hebben soms last van huidplooien die tijdens het lopen langs elkaar schuren. Hierdoor wordt de huid op die plaatsen schraal. Gebruik Body Glide of vaseline bij langere loopsessies.

5. Draag functionele en comfortabele loopkleding die niet knelt. Ambitie begint niet met het kopen van te strakke kleding. Ambitie begint bij de eerste looppas.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.

Foto: Getty Images