Wandelen soms handiger voor hardlopers

Soms zijn er momenten waarop wandelen handiger of beter is dan hardlopen. Geen probleem!

maandag, 24 juli 2017, 7:00
Wandelen soms handiger voor hardlopers

Nodig of nuttig

Wandelen hoort even goed bij hardlopen als … hard lopen. Aarzel niet om te gaan wandelen als dat nodig of nuttig is.

Wandelen is geen vorm van verraad aan de loopsport, maar een belangrijk onderdeel in het schema van veel ervaren lopers. Je kunt het bijvoorbeeld toepassen zoals dat gebeurt in een intervaltraining.
Door de pauze daarbij hak je je programma in mootjes en kun je dat schema beter uitvoeren. Ideale momenten om tussendoor ook te wandelen, zijn:

  • Als je helemaal aan het begin staat van je loopbaan.
  • Als je probeert fit te worden na een lange periode van afwezigheid, een blessure of ziekte.
  • In de warming-up van een training.
  • Tijdens de cooling-down na afloop.
  • Om je snelle trainingen nog sneller te maken; profiteer van de rust tussendoor.
  • Om lange trainingen nog langer te maken.
  • Om rustige trainingen nog rustiger te maken.

Benut het wandelen door tussen snellere stukken onderweg minimaal een en maximaal vijf minuten te wandelen.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.