Af en toe wandelen, ook voor snellere lopers

Voor de meeste lopers kunnen wandelpauzes in een langere race heel nuttig zijn.

vrijdag, 10 februari 2017, 7:00
Af en toe wandelen, ook voor snellere lopers

Voordelen van wandelen.

Er was een tijd dat lopers die tijdens een wedstrijd gingen wandelen, als zwakkelingen werden afgeschilderd. Of er werd aangenomen dat ze een wedstrijd volstrekt verkeerd hadden ingedeeld.

Wanneer je je energie goed verdeeld, is wandelen niet nodig, zeker niet bij goed getrainde atleten. Voor de meeste lopers kunnen wandelpauzes in bijvoorbeeld een marathon echter heel nuttig zijn.

Langzaam uitgedroogd
Zo nemen heel veel lopers te weinig tijd om te drinken. Bij drinkposten blijven ze met een bekertje water in hun hand hard doorlopen. Ze morsen de helft en krijgen hooguit twee slokken binnen. Dat is te weinig. Als je het op die manier aanpakt, raak je langzaam uitgedroogd en zul je je haast nog berouwen.

Wandelpauzes
Gun jezelf meer tijd bij de drinkposten onderweg en wandel eventjes tijdens het drinken. Je verliest misschien een paar seconden, maar je krijgt er aan het eind misschien wel minuten voor terug.

Enkele wandelpauzes in de marathon en in training kunnen echt geen kwaad. Geneer je er dus niet voor. Er zijn zelfs lopers die elke drie tot vijf kilometer even wandelen en de marathon toch in minder dan vier uur afleggen.

Hier lees je meer over deze methode.

 

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch ontvangen? Meld je hier aan.

Foto: Erik van Leeuwen