Het wekelijkse minimum om lekker te kunnen blijven hardlopen

Ben je net begonnen met hardlopen om vooral gezond te worden en te blijven, dan is dit je programma.

dinsdag, 12 september 2017, 10:00
Het wekelijkse minimum om lekker te kunnen blijven hardlopen

Blessures voorkomen

Je bent nog niet zo lang aan het hardlopen en hebt met succes het begin doorstaan. Wat nu?

Je hoeft niet aan wedstrijden deel te nemen om van de fysieke en mentale voordelen van hard­lopen te profiteren. Je wilt vooral gezond worden, maar natuurlijk wel voorkomen dat je als gevolg van een blessure een tijd aan de kant komt te zitten.

Om veilig te kunnen blijven hardlopen, zou je dit kunnen gaan doen:

  • Richt je op minstens anderhalf uur hardlopen per week, in je favo­riete, ‘lekkere tempo’. Doe het wel in twee of liever drie sessies.
  • Om blessurevrij te blijven, volstaan verder twee wekelijkse kracht- of fitnesstrainingen van 15 minuten.
  • Spreek je rompspieren aan met oefeningen als de plank en de zijwaartse plank.
  • Doe daarnaast oefeningen voor je (onder)benen en bilspieren, zoals kniebuigingen en uitvalspassen.

Succes!

 

Tekst: Kelly Bastone
Foto: Erik van Leeuwen

Deze Looptip is afkomstig uit ons extra dikke zomernummer, dat je nog in onze webshop kunt kopen.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.