Wil je stevige of snelle armen?

Wat heb je als hardloper aan sterke armen? Het is maar waar je voor kiest.

woensdag, 26 april 2017, 7:00
Wil je stevige of snelle armen?

De sterke arm

Armcurls zijn immens populaire oefeningen om het volume van je bovenarmen op te pompen. Als loper heb je daar echter niet veel aan. Hoewel: een correcte arminzet kan je loopbeweging goed ondersteunen. En dus verbeteren.

Lichter
Er is één groot verschil bij het toepassen van deze oefening: bodybuilders gebruiken de losse dumbbells met de handpalmen naar voren, terwijl jij de veel lichtere haltertjes beter met de handpalmen naar binnen gericht (zijwaarts) kunt torsen.

Zo doe je dat:

  • Gebruik een licht haltertje
  • Ga ‘stevig staan’ met je voeten op schouderbreedte.
  • Maak met je armen een loopbeweging: breng het gewichtje naar voren en naar achteren, maar niet al te hoog.
  • Beweeg je hand met halter in een kaarsrecht vlak langs je lichaam.
  • Als dat technisch niet goed lukt, voel je elke afwijking meteen en raak je uit balans.
  • Oefen dit eerst rustig. Als je de beweging goed onder de knie hebt, doe dan 2 keer per week een sessie van 3 x 30 seconden snelle armbewegingen.
  • Probeer de frequentie van de beweging op te voeren. Best lastig, maar dat is precies wat je als loper nodig hebt.

Probeer ook eens onderweg tijdens een duurloop je armfrequentie op te voeren en ontdek dat je ineens sneller gaat lopen. Laat wel die haltertjes thuis!

 

Foto: Getty Images

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.