Hoe vermijd je zenuwen voor de start?

Loop jij dit weekend ook een wedstrijd en heb je last van de kriebels? Lees dan door.

zondag, 7 oktober 2018, 7:00
Hoe vermijd je zenuwen voor de start?
FOTO: UNSPLASH/MAX ROVENSKY

Let op je ademhaling om zenuwen te voorkomen.

Heb je wel voldoende getraind, ga je niet stuk op het strand of in die winderige polder? Er zijn genoeg oorzaken te vinden, waardoor je soms toch niet helemaal ontspannen aan de start van een wedstrijd verschijnt.

Mediteren kan je helpen met je ontspanning. Gebruik daarom bijvoorbeeld deze truc van Timothy Olson, een Amerikaanse ultraloper die zich hier helemaal in gespecialiseerd heeft.

Tip

Rustig zitten en diep in- en uitademen vermindert stress en geeft een gevoel van welbehagen.

‘Sluit je ogen en voel je ademhaling heen en weer gaan in je borst. Dit kalmeert je zenuwen,’ zegt Olson. ‘Voor een race probeer ik zoveel mogelijk plezier te maken, te accepteren dat alles loopt zoals het loopt en dankbaar te zijn voor mijn lichaam, geest en de mensen om mij heen die mij aanmoedigen.’

Tekst: Kelly Bastone

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.