Zo houd je goede voornemens ook vol

Top-10: weersta dit jaar alle verleidingen, zodat hardlopen het wint van al die zakken snoep of chips.

maandag, 2 januari 2017, 7:00
Zo houd je goede voornemens ook vol

Stop de verleiding!

Het is januari en velen in Nederland zijn weer begonnen met goede voornemens. Vol goede moed gaan we er weer tegen aan. Dit jaar gaat het echt veranderen!

Overweeg jij ook (meer) te gaan hardlopen, maar is je aandacht voor voeding veel intenser dan welk loopschema ook? En misschien wel voor één bepaald type, overheerlijke voeding? Dan ben je hier op het goede adres.

Strakke buik
Nooit meer hele pakken koekjes, zakken chips of een zak drop op een avond. Nooit meer in de ochtend spijt hebben van al die glazen alcohol. Dit jaar krijgen we allemaal een strakke buik.

Nemen we onszelf in de maling of gaat het nu echt lukken? Gooi het dit keer over een andere boeg gooien. Met deze strakke tips lukt het om alle verleidingen te weerstaan en niet weer in de oude gewoontes te vervallen.

Tien tips om alle verleidingen te weerstaan:

1. Maak je voornemen niet te groot. Dat geldt dus niet voor: vijf keer in de week sporten als je nooit gesport hebt, nooit meer chocolade eten als je daar gek op bent en binnen twee weken een strakke buik als je nu al je tenen niet meer kunt zien. Kies dus voor realistische doelen.

2. Maak een lange termijnplan en zorg voor tussendoelen. Beloon jezelf als je dit tussendoel hebt gehaald, niet met chocola, maar een persoonlijk iets, dat je graag wilt hebben.

3. Neem een begindatum. Of dat nu 2 januari, 1 mei of 31 augustus is maakt niet uit. Je moet een houvast hebben voor jezelf om te beginnen. Vreet jezelf dan van tevoren niet helemaal vol.

Vertel zoveel mogelijk mensen van je doel

4. Definieer voor jezelf de grootste struikelblokken. Benoem je grootste verleiding en wees eerlijk waarom je dit product eet en waarom je misschien zoveel eet.

5. Neem een hobby. Zoek iets dat je echt afleiding biedt, zodat je niet weer in de oude gewoontes vervalt. Een hobby betekent een afleiding die je leuk vindt om te doen. Een cursus Russisch terwijl je geen intentie hebt om naar Rusland te gaan is complete onzin.

6. Zoek extra afleiding. Zoek een manier om jezelf op een andere manier te verwennen of te troosten in plaats van te vallen voor jouw grootste verleiding. Leer boeken lezen, sauna’s te bezoeken, rondjes te wandelen, wedstrijden te lopen of zelfs koken als je daar tijd voor kunt maken.

7. Geef jezelf een schop onder je kont. Doe dit niet een keer, maar iedere keer als je geen zin meer hebt of het niet meer ziet zitten. Jij bent de enige die het kan volhouden, het is niet de schuld van anderen als het niet lukt.

8. Gun jezelf soms wel een beetje de verleiding. Van goede voornemens hoor je gelukkiger te worden, niet ongelukkig. Noteer een dag in de week in je agenda of een aantal specifieke feestdata waarop je jouw verleiding wel mag nemen en geniet ervan!

9. Vertel zoveel mogelijk mensen van je doel. Op het moment dat je dit voor jezelf wilt houden, is er een grotere kans dat het gaat mislukken. Iedereen om je heen kan je helpen en motiveren om vol te houden. Maar stel ze wel goed op de hoogte van de toegestane verleidingsmomenten!

10. Lees deze tien tips aandachtig, print ze uit en hang ze op de koelkast, koekjestrommel, snoeppot (op het werk) of stop ze in je portemonnee. Dat helpt je om jezelf te herinneren aan de afspraken.

 

Ontvang onze dagelijkse Looptip en laatste nieuwtjes automatisch per e-mail; meld je hier aan

Foto: Erik van Leeuwen