Zo loop je langs een drankpost

Kies en test een strategie om onderweg goed bij te tanken.

vrijdag, 1 juni 2018, 7:00
Zo loop je langs een drankpost
FOTO: ERIK VAN LEEUWEN

De plekken waar onderweg eten en drinken klaarstaan, lijken in grotere races op een soort slagveld.

Iedereen loopt er vrolijk of verdwaasd door elkaar. Als je bang bent om onderweg te vallen, dan is dit de plek om extra op te letten.

Veel lopers bedenken pas op het laatst dat ze opzij willen naar een versnapering en snijden je dan rigoureus de pas af. Ook kunnen er rijen ontstaan, terwijl je de tijd genadeloos ziet voort tikken.

  • Vraag van tevoren of alle posten aan beide kanten van de weg staan of slechts aan een kant.
  • Check of er een vaste volgorde is van de aangeboden waren: bijvoorbeeld eerst water, dan thee, vervolgens dorstlessers, energiedrank en misschien ook vast voedsel.
  • Kies een vast patroon van hoe je de post ‘aanvalt’, maar wees niet haantje-de-voorste. Sla de eerste rijen met dringende lopers over, want daarna is er vaak een zee aan ruimte.
  • Staan er vrijwilligers bekertjes drinken aan te reiken (vaak in kleinere races), pik er van een afstand iemand uit en probeer oogcontact te maken. Wijs op het bekertje in zijn of haar hand en vraag of er water in zit. Of het drankje dat je juist nodig hebt. Als het antwoord ‘ja’ is, zal de vrijwilliger het bekertje in jouw richting aanreiken.
  • Strek je arm uit, pak het bekertje vast en knijp het samen. Zo ontstaat er een smalle opening en kun je gemakkelijker drinken, met minder morsen.
  • Een vriendelijk dankjewel kan er nog wel vanaf, toch?
  • Het is niet verkeerd om even te stoppen en wandelend voldoende vocht te drinken. Die korte rustpauze win je later meestal wel terug. Let er wel op dat je andere lopers niet voor de voeten loopt.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.