Zonder ziekte het eind van de winter halen

Bescherm je deze winter goed tegen ziektekiemen, vooral als de zon minder krachtig schijnt.

vrijdag, 6 oktober 2017, 7:00
Zonder ziekte het eind van de winter halen

Weinig zon

Ruim een jaar geleden verscheen een Noorse studie (PDF) met daarin een analyse van negen jaar (!) aan trainings­data van hun wereldvermaarde langlaufteam. De houders van olympische- en WK-medailles die deel uitmaakten van de onderzoeksgroep kampten gemid­deld veertien dagen per jaar met symptomen van infecties aan de luchtwegen en het maag- en darmstelsel.

Podiumplaats
Andere sporters rapporteerden 22 van zulke ziek­tedagen. Met andere woorden: het omzeilen van ziektekiemen zou wel eens het verschil kunnen maken tussen enkel de deelname aan een wedstrijd of een podiumplaats.

Ook al werkten de Noorse langlaufers hun zwaarste trainingen af voordat hun winterse wedstrijdseizoen begon, toch waren ze het meest ontvankelijk voor infecties tegen het eind van de winter.

Vitamine D
Een mogelijke boosdoe­ner is de seizoensafhankelijke variatie in vitamine D, die je hoofdzakelijk binnenkrij­gt via blootstelling aan de zon. Bij een recente analyse werd geconcludeerd dat atleten daarom moeten streven naar een vitamine D-norm­waarde in het bloed van 75 nmol/l (nanomol per liter; de eenheid waarmee vitamine D gemeten wordt) in plaats van 50 nmol/l.

Als de zon minder (krachtig) schijnt, zoals in de wintermaanden, kun je als alternatief naar je voeding kijken. Vette vis, eieren en verrijkte zuivelproducten (kwark, yoghurt, margarine) leveren wat vitamine D, maar de onderzoekers adviseren om daarnaast in de winter ook een dagelijks sup­plement van 25 microgram vitamine D te slikken.

 

Lees ook: Versla de griep en win
Foto: Erik van Leeuwen

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.

Tags: