Met deze tips blijf je doorzetten

Heb jij doelen voor jezelf opgesteld? Met deze tips push je jezelf naar resultaat.

zaterdag, 9 juni 2018, 14:00
Met deze tips blijf je doorzetten
FOTO: GETTY

Waarom is het zo moeilijk om jezelf te pushen?

Er is helaas geen eenvoudig antwoord op deze prangende vraag. Deskundigen zijn het over twee zaken eens: je brein bepaalt aan hoeveel pijn je je vrijwillig wilt blootstellen, en mensen houden niet van pijn.

Aanslag op het lichaam

Ons brein bewaakt de toestand van fysiologische homeostase. Dat is noodzakelijk om te grote verstoringen, die ons zouden kunnen bedreigen, te voorkomen. Het brein grijpt in als de aanslag op het lichaam te groot dreigt te worden. Het kan ook zijn dat iemands doelen niet in overeenstemming zijn met wat hij fysiek aan kan en hoeveel hij ervoor over heeft. Misschien denk je dat je een marathon binnen de drie uur wilt lopen, maar ben je niet geïnteresseerd in al het werk wat je daarvoor moet doen.

Lijden moet je leren

Hardlopers kunnen meestal goed omgaan met één verschijningsvorm van afzien: het lijden verbonden aan een langdurige, niet intensieve inspanning. Ze gaan de intense, brandende pijn van de korte, harde trainingen liever uit de weg. Daarom is het verstandig om intervaltrainingen, heuvelsprints en tempolopen te doen. Neem die minstens één keer per week op in je trainingsplan om je mentale spier te versterken. Maak ongemak een expliciet doel van die training. Ben je nog niet toe aan dat soort pijn? Het is misschien gemakkelijker om jezelf te pushen als je met andere mensen, die iets sneller zijn dan jij, gaat trainen. De groepsdruk maakt je dan bijna terloops mentaal sterker.

Tekst: Dimity McDowell

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.