Sociaal of solo

Alleen of met anderen hardlopen heeft beide voor- en nadelen. Hoe krijg je het beste van beide werelden?

zondag, 21 januari 2018, 14:00
Sociaal of solo
foto: getty

Sociaal beest of liever alleen?

Als hardloper weet je dat een trainingsprogramma met verschillende afstanden, tempo’s en ondergrond helpt om het beste uit jezelf te halen. Wat je misschien niet weet is dat hetzelfde geldt voor het gezelschap waarmee je wel of niet traint.

Zo kun je de ene keer de kilometers voorbij kletsen met vrienden, en een andere keer alleen, in eigen gedachten verzonken de training afwerken. Lopers die uitsluitend sociale beesten of solist zijn, zijn in het nadeel.

‘Als je vastzit in een introvert of extrovert hardlooppatroon, kan dat je ervaringen en groei als hardloper beperken,’ zegt Michelle Maidenberg, een psychotherapeut die werkt met atleten.

Er zijn ook prestatie-voordelen

Solopraktijk
Tussen piepende telefoons, binnenkomende e-mails, kletsende collega’s en lawaaiige kinderen, kan het moeilijk zijn een moment van rust en stilte in je dag te vinden. Hardlopen in je eentje stelt je in staat de geluidsknop van de wereld om je heen te dempen (vooral als je geen gadgets meeneemt) en het volle voordeel van de stressverlagende inspanning te ervaren.

‘In je eentje hardlopen kan een meditatieve ervaring zijn waarbij je je eens goed kunt concentreren en nadenken, of juist helemaal je hoofd leeg kunt maken en je gedachten stopzetten,’ zegt Maidenberg.

Voordelen
Er zijn ook prestatievoordelen. Als je alleen bent, heb je meer aandacht voor je vorm, ademhaling en tempo, zegt Brendan Cournane, een hardloopcoach uit Chicago.

‘Het is gemakkelijk om te kiezen voor hardlopen met een groep in een rustig tempo, maar als je dat altijd doet, bereik je misschien niet je hele hardlooppotentieel,’ zegt hij. ‘En als je altijd in een groep hardloopt die te hard voor je gaat, verg je misschien meer van jezelf dan goed voor je is.’

‘Met anderen erbij geneigd om meer moeite te doen’

Voorkomen
In je eentje hardlopen is vooral belangrijk als je terugkomt na een blessure en naar je lichaam moet luisteren om een volgende blessure te voorkomen.

Solotrainingen maken je ook zelfstandig voor een wedstrijddag: het voelt vertrouwd om je eigen tempo te vinden en dat vast te houden zonder afhankelijk te zijn van een ander. Je oefent zo ook het herkennen van je lichaamssignalen: wanneer je voeding en vocht nodig hebt.

Groepsliefde
Een van de grootste cadeaus dat je van je hardloopmaatje krijgt, is verantwoordelijkheid: om zes uur ’s morgens opstaan om hard te lopen kan moeilijk zijn, zeker als het regent en je laat naar bed bent gegaan.

Als je echter weet dat je maatje op je wacht, heb je extra motivatie om uit je bed te klimmen, zegt Cournane. En zo werkt het ook tijdens het hardlopen: een maatje kan voorkomen dat je tempo daalt, de training inkort of dat je stukken afsnijdt.

Met anderen
Deze positieve druk van trainingsmaatjes werkt zelfs op een onbewust niveau dankzij een concept dat ‘sociale facilitatie’ wordt genoemd, zegt sportpsycholoog Cindra Kamphoff.

Zo is bijvoorbeeld ontdekt dat fietsers een tijdrit sneller aflegden als ze tegen iemand anders reden dan wanneer ze alleen een tijd moesten neerzetten. Hetzelfde geldt voor hardlopers.

‘Als je met anderen hardloopt, ben je geneigd om meer moeite te doen,’ zegt ze. ‘Je wordt gegrepen door het tempo en hebt dan niet altijd in de gaten hoe hard je eigenlijk gaat.’

Grenzen verleggen
Samenlopen kan je ook aanmoedigen om je grenzen te verleggen. ‘Je leert meer over hoe andere mensen trainen en wat zij doen. Het kan je inspireren om iets anders te doen,’ aldus Kamphoff, ‘en je aanzetten tot het proberen van nieuwe afstanden, wedstrijden of soorten trainingen.’

‘Oefenen om de innerlijke kletskous los te laten’

Veel beginners zijn solohardlopers, zegt Cournane, omdat ze zich overweldigd of geïntimideerd voelen bij het idee met anderen hard te lopen. Hij stelt voor kennis te maken met de hardloopgemeenschap door eerst met één ander persoon te gaan hardlopen.

Bespreek voordat je gaat lopen je doelen, vooral het tempo. Als je vriend sneller is, spreek dan af op de dag dat hij een rustige hersteldag heeft. Op die manier kun je genieten van het hardlopen zonder je zorgen te maken over het tempo van de ander.

De juiste balans
Zowel alleen als samen hardlopen hebben dus vele voordelen. Daarom is het slim om beide te doen. Een solist zal misschien willen samenlopen met iemand die iets sneller is om aan zijn snelheid te werken, of met anderen gaan lopen bij lange duurlopen.
Een groepsdier kan zich afscheiden van de altijd gezellige trainingsgroep om een kwaliteitstraining te doen die speciaal voor diens individuele doelen is ontworpen.

Dat is wat Kamphoff deed, toen zij trainde voor de Omaha Marathon. Hoewel ze graag in een groep de lange duurlopen doet, deed ze solotrainingen om aan haar mentale hardheid te werken.

‘Je moet oefenen om de innerlijke kletskous los te laten die in de weg kan gaan zitten bij wat je wilt bereiken,’ zegt ze. ‘En dat is iets wat je alleen moet doen.’ Op de wedstrijddag was Kamphoff in staat haar negatieve gedachten te herzien. Ze won de vrouwenwedstrijd in 3.05 uur.