Verbeter eenvoudig je looptechniek

Je looptechniek kun je bijna vergelijken met je vingerafdruk. Daarmee ben je geboren, maar toch kun je er nog wel iets aan verbeteren.

dinsdag, 1 augustus 2017, 8:10
Verbeter eenvoudig je looptechniek
Urban fitness. Woman jogging up the stairs

Verbeter je loophouding

Schreven wij hierboven ‘eenvoudig’? Besef dat je zonder jarenlange training bij een goed opgeleide trainer van een echte verbetering van je looptechniek niet heel veel moet voorstellen. Dat is een zaak van de lange adem. Gelukkig bezit jij die.

Toch kennen we enkele eenvoudige zaken, waarop je wel degelijk kunt letten. Doe je voordeel met deze zeven tips:

  • Maak je onderweg zo groot mogelijk en loop met je borst vooruit. Leun niet heel erg voorover met je bovenlichaam.
  • Voorkom dat je steeds naar de grond voor je kijkt, maar richt je ogen verder naar voren. Fixeer je blik steeds op zo’n vijftien meter voor je.
  • Je zou denken dat je sneller gaat lopen als je paslengte groter wordt. Lopers die geforceerd hun passen vergroten, lopen echter tegen problemen op.
  • Je maakt wel grotere passen als je tegelijkertijd ook veel sterker wordt, maar dat is niet zo eenvoudig te realiseren.
  • Het is slimmer om je paslengte te verkorten en de pasfrequentie te vergroten. Denk aan 170 tot 180 passen per minuut. Daarbij verminder je ook nog eens de klappen van de landing op je lichaam, zodat je blessures voorkomt.
  • Loop ook eens een heuvel op, verkort daarbij je pas en laat je armen harder werken. Probeer dan niet om je vaste tempo te handhaven, maar wel de fysieke inspanning die je gewend bent.
  • Of loop juist geconcentreerd en gecontroleerd een lichte heuvel af. Je maakt met gemak langere passen, maar probeer de paslengte te beperken en let daarbij vooral op je techniek en coördinatie.