Verbeter je zwakste schakel: je carrosserie

Als dit jouw zwakste schakel is, kun je nu leren dat breekpunt te versterken.

woensdag, 13 september 2017, 14:48
Verbeter je zwakste schakel: je carrosserie

Geen blessures

Met een goede carrosserie – het geheel van spieren, botten, banden, pezen en gewrichten – zul je zelden of nooit te maken krijgen met blessures. Zo kun je regelmatig en onafgebroken blijven trainen. En dat is één van de belangrijkste voorwaarden om tot goede prestaties te komen.

Hoe belastbaar je bent, hangt onder meer af van je sportieve historie: iemand die gaat hardlopen na een jarenlang bestaan als bankzitter, zal sneller tegen fysieke grenzen aanlopen dan iemand die voorheen een sportief leven leidde.

Dit zijn dan zaken, waar je tegenaan loopt:

  • Vanwege blessures kun je minder trainen dan je wilt.
  • Of je loopt rond met kleine pijntjes.
  • Na een training of wedstrijd heb je last van spierpijn, stijfheid of stramme benen.
  • Je past je techniek aan om bepaalde gevoelige lichaamsdelen te ontzien.
  • En vermijd ook sommige oefeningen uit angst voor blessures.

Dit kun je doen om je carrosserie méér dan roestvrij te houden:

  • Laat een fysiotherapeut of sportarts je lijf in kaart brengen. Hoe is het gesteld met de kracht en lengte van je spieren, hoe is de beweeglijkheid van je rug, heupen en enkels?
  • Stem de trainingsopbouw af op je carrosserie en niet op je motor. De belastbaarheid van de laatste neemt veel sneller toe dan die van je botten, pezen en gewrichten.
  • Doe oefeningen waarmee je de carrosserie versterkt: krachttraining, core stability (romp/heupen), yoga, pilates, crossfit.
  • Zorg voor voldoende eiwitten in je voeding: dagelijks grofweg 1,5 gram per kilogram lichaamsgewicht verdeeld over porties van 20 tot 30 gram.
  • Varieer de ondergrond waarop je loopt en kies schoenen die prettig zitten en waar je lekker op loopt.
  • Reageer adequaat op pijntjes, pas de training tijdig aan om te voorkomen dat ze overgaan in blessures.
  • Heb je nieuwe hardloopschoenen? Ga er dan niet meteen hard of lang op trainen.

Lees ook: Verbeter je zwakste schakel: je motor

 

Tekst: Rob Veer

Deze tips zijn afkomstig uit ons extra dikke zomernummer, dat je nog in onze webshop kunt kopen.

Tags: