De voordelen van een zachte ondergrond

Op een zachte ondergrond kun je heerlijk trainen. Goed voor je spieren, ook al kost het je meer energie.

zaterdag, 12 mei 2018, 14:00
De voordelen van een zachte ondergrond
FOTO: GETTY

Meer spierpijn

Als je mocht kiezen tussen de klinkers in jouw woonwijk en met dikke lagen dennennaalden bedekte bospaden, is de keuze snel gemaakt. Als die bospaden goed verlicht zijn, tenminste.

De meeste lopers kiezen voor de rustige natuur, maar in de voorbereiding op een wegwedstrijd – laat staan een marathon op de weg – is het natuurlijk wel zaak te profiteren van (en te wennen aan) een verharde ondergrond.

Extra voordeel

Toch is een onverharde ondergrond als trainingsmiddel zo gek nog niet. Vooral de oneffenheid van de bodem geeft je extra voordeel. Je loopt er weliswaar minder snel, maar versterkt zo wel diverse spiergroepen.

Niet alleen je kuitspieren krijgen het extra te verduren, ook de stabiliteitsspieren van je voeten, enkels, benen, heupen en romp worden volop aan het werk gezet.

Kies

Die extra effecten kosten je uiteraard wel wat meer energie en zelfs meer spierpijn. Keer voor specifieke snelheids- en techniektrainingen daarom liever terug naar een verharde ondergrond.

Kies je voor een fijn bospad, loop dan niet de vereiste afstand uit je programma, maar let vooral op de gevraagde duur en intensiteit van de inspanning.

Wil je voortaan elke dag onze Looptip en de laatste nieuwtjes op Runnersweb automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je hier aan.

Tags: