Blessures

Vaak voorkomende blessures bij vrouwen.

woensdag, 29 april 2009, 12:09
Blessures

Blessures van vrouwen zijn duidelijk anders van aard dan die van mannen. Zo treden scheenbeenirritatieklachten (shin splints) vaker op bij vrouwen. Dit zou te maken kunnen hebben met de vorm van de vrouwenvoet. Deze heeft een hogere wreef en de voorvoet is in verhouding tot de hiel smaller dan de mannenvoet. Mannen hebben weer vaker last van spierverrekkingen en -scheuren waarschijnlijk mede door de explosievere bewegingen in de sport.

Bij sporten met draai- en afrembewegingen zijn kruisbandletsels, zowel voor mannen als vrouwen, helaas geen uitzondering. Door een geringere afstand van de bovenbeenknobbels in het kniegewricht komt een scheuring van de voorste kruisband bij mannen vaker voor.

Zweepslag

De bekende zweepslag ziet u onder meer vaak bij tennis en is een scheuring van de kuitspier. Vrouwen hebben er vaker last van door de hogere hak van de dagelijkse schoen. De platte tennisschoen zal – samen met de veelvuldige voorwaartse bewegingen – bij vrouwen eerder tot overmatige rek van de kuitspier leiden. Het is daarom erg belangrijk dat vrouwen voor en na een inspanning hun kuiten op rekken. Ook kun je tijdens het douchen of in bad zelf de kuit masseren. Je haalt zo wat spanning van de spier en stimuleert de doorbloeding van het spierweefsel waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd.

Lopersknie

Afwijkingen aan het kraakbeen van de knieschijf en irritatie van het omgevende weefsel, ook wel de lopersknie genoemd, zien we vaker bij vrouwen, doordat de bovenbeenspieren die aan het bredere bekken vastzitten, de knieschijf bij buigen eerder naar buiten trekken. Ook hier geldt dat je door rekking van de bovenbeenspieren klachten kunt voorkomen. Het versterken van de quadriceps (de dijbeenspieren) is een andere aanbeveling die je kan helpen bij deze klachten.

Botontkalking

De botdichtheid is bij vrouwen minder dan bij mannen. Vooral vrouwen met een laag vetpercentage die niet menstrueren, hebben een vergroot risico op botontkalking (osteoporose). Hierdoor kunnen bij intensieve looptraining botten overbelast raken. Vermoeidheidsbreuken, ook wel stressfracturen genoemd, zijn dan het gevolg. Vooral de middenvoetsbeentjes, maar ook het scheenbeen, het kuitbeen en zelfs het bovenbeen en het bekken kunnen beschadigd raken.

Invloed hormoonhuishouding

Testosteron heeft in de pers geen goede naam. Het mannelijke hormoon (de vrouw produceert maar een zeer kleine hoeveelheid) heeft allerlei vervelende bijwerkingen. Maar oestrogeen blijkt nu ook een aantal akelige bijwerkingen te hebben.

Uit een onderzoek in Ohio (Verenigde Staten) waarbij men 28 vrouwen, die een scheuring van de kniebanden hadden op gelopen, nader werden ondervraagd bleek dat zij opvallend vaak de blessure hadden opgelopen tijdens hun ovulatieperiode. ‘Twee honderd procent meer vrouwen dan statistisch verwacht had mogen worden, raakten geblesseerd tijdens hun ovulatie. Wij denken dat het samenhangt met het hoge gehalte aan oestrogeen tijdens de ovulatie’, aldus de onderzoekers.

Verder zagen de onderzoekers dat de spieren van vrouwen anders reageerden op trainingsprikkels dan mannen. Een verklaring voordat verschil kunnen de onderzoekers nog niet geven. Wel denken ze dat de verdere resultaten van hun onderzoek effect zal hebben op de manier waarop vrouwen in de toekomst gaan trainen. Er is een duidelijk verschil in de hormonale huishouding van die van de vrouw ten opzichte van die van de man daarom zullen beide groepen in de toekomst op een andere manier belast moeten worden.

Een mogelijke oplossing in de toekomst zien de onderzoekers in het toedienen van hormoon supplementen tijdens de ovulatie.

Veel meer over uw lichaam leest u in de rubrieken anatomie en blessures.