Zo overbrug je een trainingsachterstand

Drie tips om op een verantwoordelijke manier een trainingsachterstand te overbruggen.

zaterdag, 10 maart 2018, 14:00
Zo overbrug je een trainingsachterstand

Stel. Je bent in voorbereiding op een halve marathon en gedurende je 16 weken durende voorbereiding mis je een paar weken training, bijvoorbeeld vanwege een vakantie. Wat doe je om weer zo snel mogelijk op je oude niveau te komen?

Drie tips om op een verantwoordelijke manier de achterstand te overbruggen.

1. Laat het los

Zodra je een week of meer gemist hebt in je trainingsschema heeft het geen zin om te blijven mokken over de hoeveelheid trainingen die je hebt gemist en hoezeer je achterloopt. Probeer het los te laten en focus je op je nieuwe plan. Deze houding verlaagt de mentale stress en daardoor kan je je beter voorbereiden op je focus race.

2. Plan een overgangsfase in

De verleiding is groot om na de trainingsafwezigheid verder te gaan met waar je op je schema gebleven was. Niet verstandig. De plotselinge belasting kan leiden tot blessures. Het is beter om een overgangsfase in te plannen waarin je weer rustig begint met hardlopen. Dit voelt natuurlijk helemaal niet lekker omdat je eigenlijk in je trainingsschema veel verder had moeten zijn. Maar zie het zo: deze geleidelijke opbouw is qua tijd en frustratie veel minder erg dan een blessure.

3. Kom beheerst terug

Afhankelijk van de lengte van je afwezigheid kan de overgangsfase uit meerdere weken bestaan. Doe het in de eerste terugkomweek lekker rustig aan. Doel is om je lichaam weer te laten wennen aan het meerdere keren per week trainen. Denk nog niet na over intensieve trainingsvormen zoals intervalsessies.
In je tweede week draait het om het uitbouwen van de totale kilometeromvang. Een goede richtlijn voor de omvang is je laatste volledige trainingsweek voor je afwezigheid. Ook nu denk je nog niet aan intensiteit, dat komt volgende week pas.
In de laatste overgangsweek pak je de draad weer op waar je gebleven was. Dit betekent dat je zowel qua intensiteit als omvang weer op je oude niveau bent.

Dus, heb je een trainingsachterstand opgelopen? Maak je niet druk, het overkomt de beste. Vergeet die gemiste trainingen, stel zo snel mogelijk back-up plan op en committeer je daar aan. Het trainingshiaat is zo weer vergeten.